Frågor och svar
Här hittar du frågor och svar gällande vanliga ärenden hos vår kundservice, exempelvis om fakturafrågor, in- och utflyttning och byte av elleverantör.
Har du svårt att tolka vår elnätsfaktura?
Hur gör jag när jag vill byta elleverantör?
Vi på Degerfors Energi är ditt elnätsföretag. Vi säljer ingen el så du kan inte välja oss som din elleverantör. Det finns ett stort antal elleverantörer att välja bland. Genom att gå in på https://www.elskling.se/ kan du jämföra olika elleverantörer och se vilken du tycker är bäst. När du bestämt dig så kontaktar du din nya elleverantör och tecknar avtal med dem. Den nya elleverantören kontaktar sedan oss, din nätägare, och vi avslutar ditt gamla elavtal och startar upp ditt nya. Din gamla elleverantör kan ha en uppsägningstid, så det är bra att kontakta dem innan du tecknar ett nytt el-avtal.
Vad behöver jag tänka på när jag ska flytta in eller ut ur en bostad?
Du behöver anmäla din in- och/eller utflytt till oss minst 30 dagar innan flytten. Din flyttanmälan kan du göra själv på Mina sidor, kontakta kundservice på 0586-485 32 eller mejla oss på kundservice@degerforsenergi.se. Vi tar ut en administrativavgift på 300 kr i samband med inflyttning (gäller ej vid ägarbyte inom familj eller dödsbo). Ska du sälja ditt hus så är det viktigt att den nya ägaren gör en inflyttningsanmälan till oss. Ett tips är därför att påminna den nya ägaren om inflyttningsanmälan.
Varför får jag två fakturor gällande elen?
Vi på Degerfors Energi är enbart nätägare. Det betyder att vi ansvarar för elnätet och ser till så att elen fungerar som den ska i Degerfors. Vi säljer alltså ingen el som t.ex. Karlskoga Energi och Miljö vilket gör dem till både nätägare och elleverantör. Därför får du din elnätsfaktura separat från oss och din elförbrukningsfaktura från den elleverantör som du själv har valt. Väljer du ingen elleverantör så får du automatiskt Jämtkraft AB som din leverantör.
Varför måste jag betala till er för elnätet?
Elnätsavgiften är den avgift du betalar för att kunna vara ansluten till elnätet i Degerfors och få elen transporterad hem till dig. I avgiften ingår kostnader för att vara ansluten till region- och stamnätet samt för elförluster i nätet. Den fasta delen bestäms av vilken säkringsstorlek du har och den rörliga av hur mycket du förbrukar. Nätavgifterna innehåller dessutom moms och myndighetsavgifter som vi som nätägare är skyldiga att betala för att finansiera statliga verksamheter för elsäkerhet och el-beredskap.
Här kan du se en kort film som förklarar hur kostanden för el är uppbyggd och fördelad mellan nätägarna och elleverantörerna: film
Vilka olika fakturaalternativ har ni?
Hos oss kan du välja mellan vanlig pappersfaktura, e-faktura, autogirofaktura eller e-postfaktura.
- Pappersfaktura: Det är den traditionella fakturan som du får hemskickad till din brevlåda.
- E-faktura: För att få e-faktura så måste du gå in på din internetbank och anmäla att du vill ha det. Väljer du att ha e-faktura får du ett smidigt sätt att betala dina fakturor på. Har du e-faktura så får du dina fakturor, kostnadsfritt, direkt till din internetbank . Med e-faktura har du alltid tillgång till din post, var du än befinner dig. Är du bara uppkopplad på internet så kan du nå dina fakturor snabbt och smidigt från din dator, mobil eller padda.
- Autogirofaktura: Med autogiro dras pengarna automatiskt från ditt bankkonto på fakturans förfallodag. För att få autogiro så behöver du skriva ut en blankett som du finner här och sedan skicka in till oss. Autogiro kan du även kombinera med e-faktura eller e-postfaktura.
- E-postfaktura: Vill du ha e-postfaktura så mejla in dina uppgifter till oss på kundservice@degerforsenergi.se och skriv att du ansöker om e-postfaktura. Samt ditt namn, adress och kundnummer. Så får du din nästa faktura till din e-post.