Frågor och svar

Confused boy thinking with question mark on sticky note on forehead

Här hittar du frågor och svar gällande ärenden hos vår kundservice, exempelvis om in- och utflyttning och byte av elleverantör.

Har du svårt att tolka vår elnätsfaktura?

Klicka här så får du en förklaringen av fakturan.

Hur gör jag när jag vill byta elleverantör? 

Vi på Degerfors Energi är ditt elnätsföretag. Vi säljer ingen el så du kan inte välja oss som din elleverantör. Det finns ett stort antal elleverantörer att välja bland. Genom att gå in på https://www.elskling.se/ kan du jämföra olika elleverantörer och se vilken du tycker är bäst. När du bestämt dig så kontaktar du din nya elleverantör och tecknar avtal med dem. Den nya elleverantören kontaktar sedan oss, din nätägare, och vi avslutar ditt gamla elavtal och startar upp ditt nya. Din gamla elleverantör kan ha en uppsägningstid, så det är bra att kontakta dem innan du tecknar ett nytt el-avtal. 

Vad behöver jag tänka på när jag ska flytta in eller ut ur en bostad? 

Du behöver anmäla din in- och/eller utflytt till oss minst 30 dagar innan flytten. Flyttanmälan gällande elnätet finner du här. Har du fjärrvärme så måste du även fylla i en flyttanmälan gällande den. Den finner du här.

Detta behöver du som flyttar in i en bostad göra: 
Anmäl din inflytt till oss minst 30 dagar innan. Blanketten finner du här. Fyll i blanketten och tryck på "Skicka flyttanmälan" så kommer den direkt till oss (detta kan du göra dygnet runt). Du kan även ringa och anmäla din flytt på 0586-485 32 och våra öppettider är måndag - fredag kl. 10-12 och 13-14. Vi tar ut en administrationsavgift på 300 kr i samband med inflyttningen. 

Detta behöver du som flyttar från din bostad göra: 
Anmäl din utflytt till oss minst 30 dagar innan. Blanketten finner du här. Fyll i blanketten och tryck på "Skicka flyttanmälan" så kommer den direkt till oss (detta kan du göra dygnet runt). Du kan även ringa och anmäla din flytt på 0586-485 32 och våra öppettider är måndag - fredag klockan 10-12 och 13-14. Det är viktigt att tänka på att den person som flyttar in i huset efter dig måste göra en inflyttningsanmälan, utan den så kan vi inte flytta ut dig ur fastigheten. Ett tips är därför att påminna den nya ägaren om inflyttningsanmälan. 

Varför får jag två fakturor gällande elen?

Vi ansvarar för elnätet i Degerfors. Det är vi som ser till att du får el till ditt hem. Vi säljer ingen el, som t.ex. Karlskoga Energi och Miljö med flera gör. Du väljer själv vilken elleverantör du vill ha, men elnätet finns lokalt här i Degerfors och går inte att välja bort. Vi ansvarar för elnätet så därför får du din elnätsfaktura från oss och din faktura gällande förbrukningen från den elleverantör som du har valt. Väljer du ingen elleverantör så får du automatiskt Göta Energi AB som är vår anvisningsleverantör. 

Varför måste jag betala till er för elnätet? 

Elnätsavgiften är den avgift du betalar för att kunna vara ansluten till elnätet i Degerfors och få elen transporterad hem till dig. I avgiften ingår kostnader för att vara ansluten till region- och stamnätet samt för elförluster i nätet. Den fasta delen bestäms av vilken säkringsstorlek du har och den rörliga av hur mycket du förbrukar. Nätavgifterna innehåller dessutom moms och myndighetsavgifter som vi som nätägare är skyldiga att betala för att finansiera statliga verksamheter för elsäkerhet och el-beredskap.

Här kan du se en kort film som förklarar hur kostanden för el är uppbyggd och fördelad mellan nätägarna och elleverantörerna: film

Vilka olika fakturaalternativ har ni?

Hos oss kan du välja mellan vanlig faktura, e-faktura, autogirofaktura och e-postfaktura. 

- Vanlig faktura: Det är den traditionella pappersfakturan som du får hemskickad till din brevlåda.

- E-faktura: Det miljövänliga alternativet. För att få e-faktura så måste du gå in på din internetbank och anmäla att du vill ha det (detta är alltså inget vi på Degerfors Energi kan göra åt dig). Väljer du att ha e-faktura får du ett smidigt sätt att betala dina fakturor på, samtidigt som du bidrar till miljön. Har du e-faktura så får du dina fakturor, kostnadsfritt, direkt till din internetbank . Med e-faktura har du alltid tillgång till din post, var du än befinner dig. Är du bara uppkopplad på internet så kan du nå dina fakturor snabbt och smidigt från din dator, mobil eller padda.

- Autogirofaktura: Med autogiro dras pengarna automatiskt från ditt bankkonto på fakturans förfallodag. För att få autogiro så behöver du skriva ut en blankett som du finner här och sedan skicka in till oss. Autogiro kan du även kombinera med e-faktura. 

- E-postfaktura: Vill du har e-postfaktura så mejla in dina uppgifter till oss på kundservice@degerforsenergi.se och skriv att du ansöker om e-postfaktura. Samt ditt namn, adress och kundnummer. Så får du din nästa faktura till din e-post.