Frågor och svar

Confused boy thinking with question mark on sticky note on forehead

Här hittar du frågor och svar gällande ärenden hos vår kundservice, till exempel om in- och utflyttning och byte av elleverantör. 

Jag vill byta elleverantör. 

Eftersom att vi på Degerfors Energi är ditt elnätsföretag så säljer vi ingen el som t.ex. Göta Energi gör. Därför kan du alltså inte välja oss som din elleverantör. Men det finns massa olika elleverantörer att välja mellan. Genom att gå in på https://www.elskling.se/ kan du jämföra olika elleverantörer och se vilken du tycker är bäst. Sedan kontaktar du din nya elleverantör och tecknar avtal med dem. Den nya elleverantören kontaktar sedan oss, din nätägare och vi avslutar ditt gamla elavtal och startar upp ditt nya. Det som du behöver tänka på är att din gamla elleverantör kan ha uppsägningstid, så det kan vara bra att kolla vad som gäller hos din nuvarande elleverantör innan du tecknar ett nytt avtal. 

Ska du flytta in eller ut ur en bostad? 

Då ska du anmäla din in/ut- flytt till oss minst 30 dagar innan flytt. Flyttanmälan gällande elnätet finner du här. Har du fjärrvärme så måste du även fylla i en till flyttanmälan som du finner här.

Detta behöver du som flyttar in i en bostad göra: 
- Anmäla din inflytt till oss minst 30 dagar innan inflytt. Blanketten finner du här. Fyll i blanketten och tryck på Skicka flyttanmälan så kommer den direkt till oss (detta kan du göra dygnet runt). Annars kan du ringa och anmäla din flytt på 0586-485 32 och våra öppettider är måndag - fredag kl. 10-12 och 13-14. Vi tar även ut en administrationsavgift på 300 kr i samband med inflyttningen. 

Detta behöver du som flyttar från din bostad göra: 
- Anmäla din utflytt till oss minst 30 dagar innan utflytt. Blanketten finner du här. Fyll i blanketten och tryck på Skicka flyttanmälan så kommer den direkt till oss (detta kan du göra dygnet runt). Annars kan du ringa och anmäla din flytt på 0586-485 32 och våra öppettider är måndag - fredag kl. 10-12 och 13-14. Det som är viktigt att tänka på för dig som bor i ett hus som du äger. Är att den personen som flyttar in i huset efter dig också måste göra en inflyttningsanmälan till oss. Annars kan inte vi flytta ut dig ur anläggningen. Så ett tips är att påminna den nya ägaren att göra en inflyttningsanmälan till oss. 

Varför får jag två fakturor gällande elen?

Degerfors Energi har hand om elnätet i Degerfors. Det är alltså vi som ser till att du som bor i Degerfors får el till ditt hem. Men vi säljer ingen el, som t.ex. Karlskoga Energi och Miljö gör. Utan här får du själv välja vilken elleverantör du vill ha. Vi är alltså inget elleverantörsföretag som Göta Energi, Telge, Vattenkraft m.m. Vi har bara hand om elnätet och ser till så att alla får el i sina hem. Därför får du en elnätsfaktura från oss och en elleverantörsfaktura från din elhandlare. 

Varför måste jag betala till er för elnätet? 

Elnätsavgiften är den avgift du betalar för att få vara ansluten till elnätet i Degerfors och på så vis få elen transporterad hem till dig. Avgiften innehåller kostnaden för själva elöverföringen och den skiljer sig åt mellan olika elnät. I avgiften ingår kostnader för att vara ansluten till region- och stamnätet samt för elförluster i nätet. Dessutom innehåller nätavgifterna myndighetsavgifter som nätägarna är skyldiga att betala för att finansiera statliga verksamheter för elsäkerhet och el-beredskap. Så för att få el till din anläggning så måste vi ta ut en avgift för att kunna leverera den till dig. 

Vilka olika fakturaalternativ har ni?

Hos oss kan du välja mellan vanlig faktura, e-faktura, autogirofaktura och e-postfaktura. 

- Vanlig faktura: Det är den hederliga pappersfakturan som du får hemskickad till din brevlåda.

- E-faktura: Det miljövänliga alternativet. För att få e-faktura så måste du gå in på din internetbank och anmäla att du vill ha det (detta är alltså inget vi på Degerfors Energi kan göra åt dig). Väljer du att ha e-faktura får du ett smidigt sätt att betala dina fakturor på, samtidigt som du bidrar till miljön. Har du e-faktura så får du dina fakturor direkt till din internetbank kostnadsfritt. Med e-faktura har du alltid tillgång till din post, var du än befinner dig. Är du bara uppkopplad på internet så kan du nå dina fakturor snabb och smidigt från din dator, mobil eller padda. För att bidra till miljön kör vi nu en kampanj som innebär att du som väljer e-faktura från 1 november 2018 till 31 december 2018 får en gåva från oss.

- Autogirofaktura: Autogiro går till som så att pengarna förs över automatiskt från ditt bankkonto till oss på fakturans förfallodag. För att få autogiro så behöver du skriva ut en blankett som du finner här och sedan skicka in till oss. Autogiro kan du även kombinera med e-faktura. 

- E-postfaktura: Vill du har e-postfaktura så mejla in dina uppgifter till oss på kundservice@degerforsenergi.se och skriv att du ansöker om e-postfaktura. Samt ditt namn, adress och kundnummer. Så får du din nästa faktura till din e-post.